تمپانوپلاستی( پیوند پرده گوش)

تمپانو ماستوئیدکتومی ( تراشیدن استخوان عفونی گوش و پیوند پرده گوش)

تعریف :

این درمان به منظور ترمیم پارگی پرده گوش و درمان عفونت مزمن گوش میانی استفاده می شود . نشانه پارگی پرده گوش  کاهش شنوایی و ترشح مزمن چرکی  می باشد . در صورت عدم درمان به موقع با هر بار عفونت گوش مقدار شنوایی کاهش بیشتر می یابد و ممکن است شنوایی حتی با عمل جراحی به مقدار طبیعی بر نگردد.

اقدامات قبل از عمل جراحی گوش :

• شب قبل از عمل غذای سبک بخورید و از ساعت ۱۲ شب به بعد ناشتا بمانید .

• شب قبل از عمل دوش بگیرید ؛ زیرا تا چند روز قادر به انجام این کار نخواهید بود.

• از مصرف آسپرین یا داروهای مشابه مثل بروفن ؛ ایندومتاسین ؛ مفنامیک اسید و … به مدت یک هفته قبل و بعد از عمل اجتناب کرده و در صورت درد فقط از استامینوفن استفاده نمایید.

• در صورت بروز علائم سرماخوردگی و سرفه قبل از عمل پزشک را در جریان قرار دهید.

اقدامات بعد از عمل جراحی گوش :

• پس از عمل لازم است زیر سر کمی بالا قرار گیرد وبه هیچ عنوان روی گوش عمل شده نخوابید .
  • در صورت بروز سر گیجه و یا تهوع , استفراغ به پرستار اطلاع دهید .
  • در صورتی که تهوع استفراغ ندارید می توانید از ۴ ساعت پس از هوشیاری کامل از مایعات استفاده نمایید و از روز بعد ازعمل از رژیم غذایی معمول استفاده نمایید.
  • از فین کردن و یا باد انداختن درون گوش به مدت یک ماه به شدت اجتناب نمایید . در صورتیکه عطسه دارید حتما بادهان باز عطسه کنید تا فشار به گوش وارد نشود.
  • وجود احساس سنگینی گوش , بی حسی لاله گوش و درد های تیر کشنده تا چند ماه پس از عمل  طبیعی است و نیاز به اقدام خاصی ندارد .
  • احساس وجود مایع در گوش , احساس حرکت مایع و نبض در گوش پس از عمل طبیعی است . خروج ذرات شبیه به لخته خون و ترشحات خفیف طبیعی است ولی در صورت وجود ترشحات بدبو پزشک را در جریان قرار دهید.
  • به مدت یک هفته باید پانسمان روی گوش بماند و در طی این مدت از شستن سر اجتناب نمایید. پس از یک هفته از عمل جراحی به پزشک مراجعه نمایید.
  • پس از برداشتن پانسمان نیز باید تا زمانی که جراح به شما اجازه نداده است از پنبه وازلین و یا قالب گوش حین استحمام استفاده نمایید و از شنا کردن تا زمان اجازه پزشک به شدت اجتناب کنید .

به مدت یک ماه و مخصوصا در هفته اول پس از عمل از ورزش های سنگین دوری کنید